Vi har listat svaren på de vanligaste frågorna om hemsidor, webbutveckling, digital marknadsföring och grafisk design. Hittar du inte svaret på din fråga kan du självklart kontakta oss så återkommer vi snabbt med svaret du söker.
Responsiv webbdesign innebär att en webbsida anpassar sig automatiskt efter olika enheter och skärmstorlekar för att ge en optimal upplevelse för användaren. Det är viktigt eftersom användare använder olika enheter som smartphones, surfplattor och datorer för att komma åt webbsidor.
Statiska webbsidor visar samma innehåll för alla användare och ändras inte automatiskt baserat på användarens interaktion. Dynamiska webbsidor däremot kan anpassa sig baserat på användarens åtgärder eller annan extern data.
Ett CMS (Content Management System) är en programvara som används för att skapa, redigera och hantera webbinnehåll. Fördelarna är enklare innehållshantering och möjlighet för ägaren av webbsidan att själv uppdatera och publicera nytt innehåll.
HTTP (HyperText Transfer Protocol) är en metod som används för att överföra data mellan en webbserver och en webbläsare. HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) är en säker version av HTTP som krypterar dataöverföringen, vilket är viktigt för att skydda känslig information såsom användarnas personuppgifter och betalningsinformation.
Cross-browser compatibility innebär att en webbsida fungerar korrekt och ser i stort sett likadan ut i olika webbläsare, såsom Chrome, Firefox, Safari och Edge. Alla webbsidor måste testas i olika webbläsare för att säkerställa en enhetlig användarupplevelse då det alltid finns vissa skillnader i utseende och funktioner.
Vanligtvis inkluderar detta startsidan, om oss, produkter/tjänster, kontakt och eventuellt blogg eller nyheter.
De viktigaste åtgärderna är att inkludera SSL-certifikat, regelbundna (automatiska) säkerhetskopior och uppdatering av programvara, etc.
Vi hanterar många olika plattformar och verktyg men använder helst Webflow eller WordPress för produktion av webbsidor. För e-handel och webbutiker använder vi Shopify, AbiCart eller Ecwid. Vi hanterar såklart anpassad kodning med HTML, CSS, JavaScript, osv. för alla projekt och uppdrag.
Tidslinjen kan variera beroende på projektets omfattning och komplexitet. Vi kan ge dig en uppskattning baserat på dina specifika behov och krav, men vi har som målsättning att kunna leverera en normal webbsida inom en vecka.
Vår process involverar vanligtvis att förstå kundens behov, skapa en design och prototyp, utveckla webbsidan, testa den noggrant och sedan implementera den på lämplig server. Vi försöker alltid hålla en nära dialog med kunden och löpande informera om utvecklingens olika faser.
Normalt ingår design, utveckling, skapande av innehåll, responsiv design för mobila enheter, SEO-optimering, och support beroende på önskemål.
Vi behöver vanligtvis tillgång till relevant innehåll såsom texter, bilder och logotyper från din sida. Dessutom kan feedback och godkännanden behövas under design- och utvecklingsfasen.
Vi är öppna för att göra ändringar och revideringar enligt dina önskemål, men eventuella stora ändringar som påverkar omfattningen kan påverka projektets tidslinje och pris.
Vi erbjuder olika grader av support efter att din webbplats har lanserats, till exempel tjänster för att uppdatera innehåll på webbplatsen. Det ingår alltid tekniskt underhåll för att din webbsida ska fungera felfritt. Vänligen kontakta oss för att diskutera dina specifika behov av support.
Du som kund äger vanligtvis rättigheterna till den färdiga webbsidan och dess innehåll. Vi använder alltid licensierade bilder och material som inte bryter mot några bestämmelser om upphovsrätt.
Digital marknadsföring omfattar användningen av digitala kanaler, såsom webbplatser, sociala medier, e-post och sökmotorer, för att marknadsföra produkter eller tjänster. Det är viktigt för företag eftersom det möjliggör målinriktad kommunikation med kunder och ger möjlighet till effektiv mätning och analys av resultat.
Vanliga kanaler inkluderar sökmotoroptimering (SEO), sökmotorannonsering (SEM), sociala medier, e-postmarknadsföring och content marketing. Fördelarna inkluderar bred räckvidd, målinriktad annonsering och möjlighet till interaktion med kunder.
Organisk marknadsföring innebär att generera trafik till en webbplats genom naturliga metoder, såsom SEO och content marketing, medan betald marknadsföring innebär att betala för exponering genom annonser, t.ex. på Google eller annonser på sociala medier.
Content marketing innebär att skapa och distribuera värdefullt och relevant innehåll för att locka och engagera en publik. Företag kan använda content marketing för att positionera sig som branschledare, bygga varumärkesmedvetenhet och öka förtroendet hos kunder.
Genom att leverera en bra kundupplevelse, kommunicera regelbundet med kunderna och lyssna på deras feedback kan ett företag bygga långsiktiga relationer och lojalitet som kan gynna företagets tillväxt och framgång på lång sikt.
Ja, du kan välja att betala allt på en gång eller dela upp betalningen på 12 månader.
Självklart kan du göra det. Det är ju din hemsida även om Visimedia producerat den åt dig.
Du kan läsa om hantering av personuppgifter på sidan Integritetspolicy.